tiistai 17. joulukuuta 2013

Mestariteoksen esiin tuominen


Kun Jumala loi minut, hän loi minuun myös pohjan identiteetille. Olen kuitenkin joutunut identiteettivarkauden kohteeksi. En aina pysty näkemään itseäni mestariteoksen kaltaisena, vaan näen itseni vääristyneiden kuvien kautta. Liian helposti asiat, joilla ei pitäisi olla mitään merkitystä, muodostuvat tärkeiksi rakennuspuiksi identiteetissäni. Millaisen koulutuksen olen saanut, millaiseen asemaan olen päässyt työelämässä, miten hyvin olen pärjännyt? Tällaisilla asioilla on taipumus varastaa identiteettimme. Tämä konkretisoituu usein silloin, kun jokin oman identiteetin oleellinen osa murenee, työpaikka menee alta, tulee taloudellisia vaikeuksia. Esimerkiksi tällaiset asiat koettelevat identiteettimme perustuksia. Onko perustukset valettu Kristuksen luoman uuden ihmisen mukaisesti?

Lukemassamme teoksessa puhutaan muutoksesta, joka alkaa identiteetistä. Tieto oikeasta tavasta elää ei useinkaan muuta ihmistä. Se, että tiedän, miten minun tulisi toimia tai ajatella, ei vielä ole voimallinen muuttamaan minua. Moraalilaki ei muuta minua. Oikeanlainen identiteetti luo kuitenkin pohjan muutokselle, kun annamme Kristuksen vaikuttaa oman identiteettimme perustuksiin. Tälle ajalle on tyypillistä, että ihmiset etsivät itseään ja tästä syystä päätyvät perustelemaan erilaisia valintoja oman itsensä löytämisellä. Minun ei onneksi tarvitse pinnistellä löytääkseni itseni. Kristus on aivan lähellä, itse asiassa hän elää jokaisessa kristityssä. Annetaan hänen vaikuttaa identiteettiimme, silloin muutos voi tapahtua. Voin vapautua suorittamisesta, peloista tai itseinhosta. Kristus on minun vapauttajani, myös identiteetin osalta.

Jeesus toimi aikanaan mestariteoksen kätilönä, ja tekee sitä edelleen. Hän haluaa tuoda jokaisesta esiin sen upean luomuksen, joka meissä on alusta saakka ollut. Ollaksemme Kristuksen kaltaisia, meidän tulisi oppia näkemään toiset hänen silmillään. Miten minä voisin tuoda toisissa esiin sitä kauneutta, jonka Kristus näkee?  Itse uskon, että todellinen toisen kohtaaminen ja rakastaminen auttaa mestariteoksen esiintuomisessa. Lapsi jota rakastetaan, uskaltaa olla oma itsensä. Hän tietää olevansa hyväksytty. Tähän meidän tulee pyrkiä, hyväksyvään rakkauteen toisiamme kohtaan. Rakastetaan toisiamme ehdoitta ja hyväksytään toinen toistemme keskeneräisyys. Ja tietenkin, tehdään sama myös omalla kohdallamme. Hyväksytään itsemme sellaisena kuin olemme tahtomalla samalla kasvaa kohti mestariteosta.

Tiia





3 kommenttia:

  1. Niin totta tämä mitä Tiia kirjoitti. Jäätyäni työttömäksi olen kokenut ns. arvoni menetyksen. Mutta joudiunkin toteamaan sen tosiasian, että arvoni ja identiteettini on perustunut oikeastaan pitkälle kulissien ylläpitämiseen. Nyt sitten luodaan pohjaa elämälle uudelleen Jeesusken johdolla. Samalla ymmärrän, että on oiva tilaisuus rukoilla ja kuunnella mitä minä voisin elämässäni tehdä, mitä se on mihin minut on kutsuttu. On hyvä tilaisuus rukoilla ja miettiä näitä ja sitten mennä eteenpäin. Opin taas itse sen, että jäätyäni elämässä jollain lailla tyhjän päälle mureni jotain ensin kokonaan. Sitten lähti uutta rakentumaan, ja arvopohja on tullut lähemmäksi sitä minkä Jumala on tarkoittanut. Eli todella osuvasti Tiia kirjoitti: Ei pidä antaa varastaa sitä identiteettiä, jonka Jeesus meille on antanut. Toinen tärkeä pointti oli se,että opettelisimme hyväksymään sekä toiset että itsemme sellaisena kuin olemme. Vasta sitten meillä on varmaan mahdollisuuksia aitoon muutokseen. Ei ollut tarkoitus tuoda itseäni liikaa esille (anteeksi jos tältä tuntui). Oli vaan "pakko" ilmaista että konkreettisen kokemukseni kautta yhdyn moniin kirjoituksessa mainittuihin asioihin.

    VastaaPoista
  2. Olen itse joutunut hyvin monta kertaa työttömäksi koska tein pätkätöitä. Joskus keskustelin erään naisen kanssa ja kerroin olevani "vain kotona". Hän rohkaisi minua ajattelemaan toisin. Hyvin paljon meillä tuntuu identiteetti liittyvän työhön, tai sitten terveyteen.

    VastaaPoista
  3. Se on totta, monilla lähes koko identiteetti perustuu siihen, miten saa arvostusta työelämässä. On hälyyttävää kuulla, että ihmisten elämä lähtee menemään alamäkeä tai päätyy jopa itsemurhaan , jos maine menee virassa tai ansiotyö viedään pois.

    VastaaPoista